Starea de bine reprezintă o temă de interes care ridică adesea semne de întrebare atunci când trebuie definită. O componentă a stării de bine este cea emoțională, iar o alta este cea fizică. Împreună pot însemna sănătate. Dar pentru o stare optimă de sănătate sunt necesare prevenția, cunoașterea regulilor de igienă și a comportamentelor adecvate.
“Starea de bine înseamnă sănătate” este un proiect educativ al Asociației pentru Educație și Sănătate MENS SANA, cofinanțat de Primăria Sectorului 2, în cadrul căruia peste 400 de copii și adolescenți din Sectorul 2 al Capitalei au aflat ce anume stă la baza regulilor de igienă, care este legătura dintre sănătatea fizică și cea psiho-emoțională și de ce este important să ne păstrăm o stare generală de bine.
Informațiile de bază au fost prezentate într-o manieră motivantă pentru copii, astfel încât îndemnurile repetitive ale părinților privind spălatul pe dinți de două ori pe zi, aerisirea zilnică a camerei, evitarea consumului de dulciuri, spălarea mâinilor și mișcarea atât de necesară ca activitate cotidiană să nu mai pară doar îndemnuri cicălitoare, adesea neluate în seamă. Înțelegerea profundă a efectelor acestor comportamente precum și beneficiile imediate pentru sănătate și pentru starea de bine i-au ajutat pe participanți să reflecteze asupra informațiilor primite.
Pentru că echilibrul psiho-emoțional este important în creșterea performanțelor școlare și personale, copiii și adolescenții au învățat reguli de planificare corectă a timpului dedicat studiului și timpului liber precum și metode de optimizare personală și sporire a încrederii în propria persoană.
“Alegerile noastre zilnice ne pot ajuta să ne păstrăm starea de sănătate și aici mă refer la comportamentul alimentar, alegerea de a face mișcare zilnic atât pentru a fi într-o bună formă fizică, cât și pentru beneficiile din sfera psiho-emoțională, la alegerea de a respecta regulile de igienă, programul de somn și un orar echilibrat. Pentru alegeri inspirate este nevoie de două elemente: de o bază de informații clare și de motivație. Un copil motivat și care a înțeles riscurile imediate pentru sănătate a unor comportamente simple, uzuale, va respecta regulile. Copiii nu au capacitatea reprezentării pe termen lung a urmării comportamentelor lor, așadar pericolul afecțiunilor pe care le pot dobândi peste ani nu are neaparat rezonanță pentru ei. Însă, înțelegerea noțiunii de stare de bine și efectele imediate ale alegerilor despre care spuneam, constituie argumente, îi motivează și îi impulsionează să aibă grijă de sănătatea lor”, spune psihoterapeutul Lorena Diaconescu, Președinte al Asociației pentru Educație și Sănătate MENS SANA.
Activitățile de educație nonformală contribuie la asimilarea mai rapidă și eficientă a unor informații/reguli de către copii și adolescenți. Ele vin în completarea învățămintelor transmise de familie și școală și constituie un real ajutor pentru părinți și cadrele didactice.