Sedentarismul

Sedentarismul este o problema, mai ales în cazul tinerilor care au căzut pradă rutinei şi nu concep ideea de a face mişcare în mod regulat. 

Lipsa miscarii poate duce la: 

 

• Bolile articulare – Lipsa exercitiilor fizice, duce rapid la rigidizarea articulatiilor, favorizeaza degenerarea tesuturilor din compozitia cartilajelor, precum si aparitia proceselor inflamatoare.

• Afectiunile coloanei vertebrale – Totul porneste de la pozitiile gresite pe care le avem atunci cand stam in picioare sau pe scaun si, mai ales, de la insuficienta dezvoltare si antrenare a musculaturii spatelui si a celei abdominale. In aceste conditii, intreaga greutate a trunchiului, nesustinuta de muschi, se lasa direct pe vertebre, producand tasari, deformari ale coloanei, insotite de dureri puternice si, treptat, de un grad mai mic sau mai mare de invaliditate.

•  Bolile cardiace – apar pe fondul excesului de colesterol din sange, a greutatii corporale marite, a receptivitatii sporite la stres, a insuficientei oxigenari a tesuturilor. Cu alte cuvinte, exact problemele care pot fi cu usurinta combatute de o viata activa, cu multa miscare in aer liber

• Obezitatea si ingrasarea – In primul rand, obezitatea este o problema de stil de viata, apetitul alimentar excesiv nefiind o cauza in sine, ci o consecinta a unei atitudini gresite. Iar ideea ca vom slabi si, mai ales, ca vom arata bine infometandu-ne si stand pasivi, este una din cele mai mari erori. O ora de exercitii fizice intense, dar facute intr-un ritm firesc, ard caloriile a doua mese imbelsugate si, extrem de important, transforma adipozitatile atat de inestetice in masa musculara.

• Diabetul adultilor – apare pe fondul unei cresteri a proportiei de tesut adipos in organism. Grasimea din organism ingreuneaza actiunea insulinei produsa de pancreas si, in consecinta, duce la cresterea glicemiei, intrucat nivelul zaharului din sange nu mai poate fi controlat. In afara exercitiului fizic, nu se cunoaste nici o alta modalitate eficienta pe termen lung si ne-nociva de reducere a proportiei de tesut adipos.

• Celulita – este unul din semnele "clasice" ale sedentarismului. Este vorba de o inflamare a tesutului adipos pe anumite portiuni ale corpului, care – asa cum spuneam – apare si prolifereaza in absenta efortului fizic.

• Sterilitatea – in special sterilitatea masculina se datoreaza in peste 50% din cazuri, spun specialistii, absentei activitatii fizice constante. Cercetarile arata ca in conditii de sedentarism, secretia anumitor hormoni cu rol foarte important in reproducere nu este suficienta (glandele endocrine care ii produc nefiind stimulate) si, in consecinta, apare sterilitatea.

• Sensibilitatea la infectii

• Bolile respiratorii 

• Hemoroizii si varicele – aceste dilatari patologice ale venelor apar atunci cand exista macar una din cele trei premise: absenta efortului fizic facut sistematic, pozitiile statice indelungate si constipatia. 

• Tulburarile digestive – multe probleme cum sunt constipatia (in special cea atona), digestia dificila, balonarea, dispepsia, dischinezia biliara sau chiar anumite forme de gastrita au ca si cauza principala… lenevirea organismului, care nu este pus sistematic sa faca o activitate fizica sustinuta. 

Si psihicul, ca sa nu o ia razna, are nevoie de miscare!

 

Cum il combatem:

 

► Fă curat mai des în casă. Pune melodia ta preferată pe fundal şi dansează în timp ce dai cu aspiratorul sau ştergi praful. Aşa vei rezolva două probleme simultan: lipsa de mişcare şi dezordinea în casă

► Înlocuieşte maşina sau autobuzul cu mersul pe jos. Desigur, nu îţi spunem să traversezi zilnic tot oraşul pe jos pentru a ajunge la destinaţie (deşi o poţi face dacă timpul îţi permite), dar încearcă să mergi pe jos de fiecare dată când ai ocazia. 

► Urcă scări. Dacă stai la etajul 6, nu mai lua liftul tot timpul, chiar dacă te grăbeşti până la magazin. Orice prilej de a urca câteva scări trebuie să fie bine-primit.

► Joacă-te cu copiii. Ai fi suprinsă câtă energie poate consuma o simplă joacă de-a v-aţi ascunselea şi te vei întreba cum este posibil ca aceşti micuţi să aibă atâta chef şi voie bună.

► Întinde-te des. Dacă petreci multe ore la birou sau în faţa calculatorului, fă pauze dese în care să îţi întinzi muşchii.

► Creşte un animal de companie. Preferabil un câine. Dacă stai la apartament, poate fi chiar şi unul de talie mică. Important e să ai un pretext zilnic de a ieşi din casă pentru a-ţi plimba noul prieten. Un căţel cu siguranţă nu te va lăsa pradă sedentarismului.

► Mergi la sală. Nu privi acest lucru ca pe o metodă de a face mai multă mişcare. Foloseşte-l ca pe o scuză pentru a socializa. Fie că mergi cu cea mai bună prietenă sau cauţi să îţi faci prieteni noi, mersul la sală este o altă activitate ce te ajută să împuşti doi iepuri deodată.

► Joacă jocuri de societate care te solicită fizic. Până şi un simplu joc de mimă necesită puţină mişcare. Twister este şi el o scuză pentru a întinde muşchii. Joacă un badminton la grătar cu prietenii. Aruncă o minge de volei. Prinde un frisbee. Foloseşte orice context de socializare care îţi permite să te mişti puţin.

► Dacă locuieşti la casă şi dispui de o curte generoasă, nu mai ai nici o scuză pentru sedentarism. Mătură curtea, fa-ţi propria ta cursă de obstacole, suie-te în copaci şi tunde gazonul. Curtea îţi oferă locul ideal pentru a face puţine mişcare, departe de ochii lumii.

 
Această intrare a fost publicată în Utile . Pune legătura în semnele de carte.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*