Dezvoltarea neuro-psiho-motorie a copilului pana la varsta de 1 an – VI

COPILUL LA VARSTA DE 12 LUNI

 

Postura şi mişcările grosiere

Stă pe podea pe podea un timp nelimitat. Poate să se ridice în ortostatism din şezut şi să se aşeze cu uşurinţă.

Se târăşte pe mâini şi pe genunchi, merge rapid în patrupedie.

Poate să se târască, să urce, în sus pe scări.

Trage să se ridice şi se aşează apoi, se sprijină de mobilă. Păşeşte peste diverse obiecte ridicând un picior şi păşind peste obiecte. Poate să stea în ortostatism singur pentru câteva momente.

Merge înainte şi într-o parte ţinut de o mână sau de ambele. Poate să meargă singur câţiva paşi.

 

Percepţia vizuală şi abilităţile motorii de fineţe

În mediul exterior, priveşte acţiunile persoanelor, animalelor sau ale maşinilor timp îndelungat. Recunoaşte persoane cunoscute care se apropie. Arată interes pentru diverse imagini.

Prinde cu degetele în pensă obiecte mici, foloseşte indexul şi degetele. Pe la 13 luni, mişcările pentru a lua un obiect devin coordonate cu acţiuni lente, spre exemplu închiderea mâinilor începe când se apropie de un obiect şi înainte de a atinge obiectul.

Aruncă şi scapă obiecte deliberat şi le priveşte cum cad pe podea. Priveşte în direcţia corectă atunci când o jucărie cade în afara câmpului vizual.

Arată cu indexul la obiectul care îl interesează.

Foloseşte ambele mâini liber dar poate să prezinte o preferinţă pentru una dintre ele – dominanţa unei mâni.

Ţine două cuburi de jucărie, în fiecare mână, cu cu pensa tridigitală (police-index-medius), şi le loveşte pentru a scoate zgomote.

 

Comportamentul auditiv

Localizează sunetele din orice direcţie. Răspunde imediat la propriul nume.

Recunoaşte sunetele/cântecele familiare şi încearcă să participe.

 

Vorbirea, limbajul şi comunicarea

Bâlbâie/vorbeşte tare şi fără oprire în limbajul său propriu. Vocalizarea conţine mai ales vocale şi multe consoane.

Prezintă în comportament unele cuvinte care sunt înţelese în contextul corect, exemplu: maşină, pisică, jucărie etc. Înţelege comenzi simple asociate cu gesturi, spre exemplu: ,,dă-i la mama’’, ,,vino la mama!’’.

Frecvent răspunde la cântecele cunoscute prin vocalizări. Imită vocalizările/cântecele adulţilor, spre exemplu ,,of’’, măi-măi’’ şi foloseşte câteva cuvinte.

Va urmări privirea insistentă a unui adult (atenţie vizuală cooperant-duală). Arată cu degetul obiecte şi apoi se uită să vadă reacţia adultului, în scopul de a obţine o reacţie sau un comentariu din partea adultului. (Tomasello 1995).

 

Comportamentul social şi jocul

Duce obiecte la gură mai rar. Salivează foarte puţin sau deloc.

Poate să pună sau să extragă diverse obiecte într-o cană atunci când i se arată cum.

Îi place să fie în mijlocul familiei sau persoanelor pe care le cunoaşte şi să audă conversaţiile din familie. Demonstrează afecţiune persoanelor familiare.

Îşi ia la revedere dacă i se cere sau în mod spontan.

Îi place să se joace cu adulţii, în mod activ îşi distribuie atenţia de la adult la diverse jucării (coordonează atenţia în mod combinat). Manipulează jucării care scot zgomote. Ascultă cu plăcere sunetele făcute de acestea şi repetă activitatea potrivită pentru a reproduce aceste sunete.

Oferă jucării adulţilor când aceştia îi cer şi uneori în mod spontan.

Demonstrează înţelegerea folosirii obiectelor, spre exemplu un pieptene (definire prin folosire).

Găseşte cu uşurinţă jucăriile ascunse, pe care nu le poate vedea.

 

Autoîngrijirea şi independenţa

Bea bine dintr-o cană cu foarte puţin ajutor.

Ţine o lingură şi încearcă să se hrănească deşi este foarte neîndemânatic.

Mestecă alimentele tăiate duse la gură.

Stă în şezut sau uneori stă în picioare, fără sprijin în timp ce este îmbrăcat.

Ajută să fie îmbrăcat prin menţinerea braţului întins pentru a fi îmbrăcat şi a piciorului întins pentru a fi încălţat.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*