Dezvoltarea neuro-psiho-motorie a copilului pana la varsta de 1 an – IV.

LA varsta de 6 luni

Postura şi mişcările grosiere

În decubit dorsal, ridică capul şi îşi ridică braţele pentru a fi luat în braţe.

Când este prins de mâini, încordează umerii şi îşi împinge corpul pentru a sta în şezut.

Stă în şezut cu capul, gâtul şi spatele drept, şi întoarce capul într-o parte şi alta să privească în jur. (stă independent fără suport la vârsta de 5-9 luni).

Se poate răsuci din decubit ventral în decubit dorsal la 5-6 luni şi de obicei din dorsal în ventral un pic mai târziu în jurul vârstei de 6-7 luni (Bly 1994).

Aşezat pe abdomen, îşi ridică capul şi toracele superior, se sprijină pe coatele extinse şi palmele întinse.

Îşi sprijină greutatea corpului pe picioare şi ţopăie în sus şi în jos, activ, când este susţinut în ortostatism cu picioarele atingând o suprafaţă dură. Reflexele protectoare încep să apară (tabelul 1)

Reflexe/reacţii protectoare

Aceste reflexe se dezvoltă de la 4 la 5 luni şi pot să fie întârziate, absente sau anormale în diverse afecţiuni neuro-motorii (paralizie cerebrală infantilă, pareze de plex brahial etc).

 

Percepţia vizuală şi dezvoltarea motorie fină

Copilul este foarte curios: îşi mişcă capul şi ochii în toate direcţiile atunci când îi este atrasă atenţia. Ochii se mişcă concomitent. Urmăreşte activităţile adultului sau ale unui copil, în mediul înconjurător, cu atenţie persistentă. Imediat începe să fie interesat de obiecte mici sau jucării plasate la 15-30 cm. Prezintă senzaţia profunzimii.

Întinde ambele mâini simultan pentru a prinde obiecte. Foloseşte mâinile în mod adecvat pentru a atinge şi prinde mici jucării. În principal foloseşte ambele mâini când se apropie o linguriţă, dat ocazional va folosi o singură mână. Îşi potriveşte postura mâinii şi a braţului pentru a orienta un obiect.

Foloseşte întreaga mână pentru a face grasping (prehensiune) palmar şi pentru a trece un obiect dintr-o mână în cealaltă.

Scapă un obiect dacă îi este oferit un altul.

Când scapă o jucărie care se află în mâna aflată în câmpul vizual, o priveşte relaxat. Când jucăriile cad în afara câmpului vizual, caută în mod vag cu ochii şi mâinile sau uită de existenţa acestora.

 

Comportamentul auditiv

Se întoarce imediat când aude o voce cunoscută în cameră.

Ascută vocea adultului chiar dacă acesta nu este în câmpul său vizual.

Se întoarce spre sursa unor zgomote.

 

Vorbirea, limbajul şi comunicarea

Vocalizează puternic pentru el şi pentru celelalte persoane, foloseşte vocale cântate şi silabe duble, spre exemplu: ,,a-a’’, ,,da’’, ,,ma-ma’’, ,,ba-ba’’, ,,pa-pa’’ etc.

Râde, chicoteşte, ţipă tare în timp ce se joacă. Plânge când este plictisit.

Demonstrează recunoaşterea expresiei feţelor celor care îl îngrijesc, precum fericit sau preocupat, şi răspunde selectiv prin tonurile emoţionale ale vocii.

 

Comportamentul social şi jocul

Arată reacţii de plăcere la diverse jocuri (huţa, călărit etc).

Reacţionează entuziast la jocurile repetate de mai multe ori. Prezintă răspunsuri de anticipare dacă părintele face o pauză înaintea punctelor culminante. 

Când i se oferă o jucărie ce scoate sunete, o prinde imediat şi o scutură în mod deliberat, pentru a face zgomot, adesea privind îndeaproape la ea în acelaşi timp. Manipulează obiecte alternativ, trece frecvent obiectele dintr-o mână în cealaltă. Duce totul la gură. Atunci când este total captivat de explorarea unui obiect pare insensibil la o interacţiune cu cel care îl îngrijeşte.

Auto-îngrijirea şi independenţa

Este prietenos cu necunoscuţii, dar ocazional prezintă timiditate sau chiar o uşoară anxietate când aceştia se apropie prea mult sau brusc, în special dacă nu îşi poate vedea părintele. Devine mai rezervat cu străinii pe la vârsta de 7 luni.

Îşi aşează mâinile pe sânul manei când este hrănit, sau dacă este hrănit cu biberonul îşi pune mâinile pe sticlă şi o strânge. Poate încerca să prindă o cană dacă este folosită pentru alimentare.

Începe să fie hrănit cu alimente semi-solide. Iniţial scoate alimentele din gură folosind mişcări ale limbii înainte şi înapoi.

Gradat învaţă să mănânce cu linguriţa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*