Dezvoltarea neuro-psiho-motorie a copilului pana la varsta de 1 an- III

COPILUL LA 3 LUNI

Postura şi mişcările grosiere

În decubit dorsal, preferă să stea cu capul pe linie mediană. Membrele sunt mai flexibile, mişcările mai uşoare, liniştite şi mai continue, fără oprire. Îşi mişcă membrele superioare simetric. Mâinile sunt libere, deschise.

Aduce mâinile împreună pe linia mediană a toracelui. Loveşte puternic cu picioarele, pedalează alternativ sau concomitent.

Atunci când este ridicat să stea în şezut, capul mai cade puţin sau deloc. Când este menţinut în şezut, spatele este drept, excluzând regiunea lombară. Capul este menţinut drept nemişcat pentru mai multe secunde înainte să se mişte – legene înainte şi înapoi.

În suspensie ventrală, capul se menţine bine deasupra liniei corpului, şoldurile şi umerii sunt extinşi.

Are nevoie de sprijin la nivelul umerilor când este îmbăiat şi îmbrăcat.

Când stă în decubit ventral, ridică capul şi trunchiul superior peste linia mediană, folosind antebraţele pentru a se sprijini şi adesea zgârie suprafaţa pe care stă cu mâinile, cu fesele neridicate/orizontale – ,,postura păpuşii’’.

Menţinut ridicat în picioare pe o suprafaţă dură, genunchii se flectează.

 

Percepţia vizuală şi mişcările motorii fine

Vederea este foarte alertă, particular preocupată de figurile umane apropiate. Mişcă capul în mod voluntar pentru a se uita în mod deliberat în jurul său. Urmăreşte mişcările adultului din câmpul său vizual.

Urmăreşte o jucărie care se mişcă la 15-25 de centimetri în faţa sa pe o jumătate de cerc orizontal de o parte şi de alta sau vertical de la trunchi la frunte. Este evident şi clar clipitul defensiv.

Îşi priveşte mâna când stă în decubit dorsal, îşi priveşte mişcările propriilor mâini în faţa ochilor când se joacă cu degetele, deschide şi închide mâinile şi îşi apasă palmele mâinilor împreună.

Priveşte obiecte mici, fixe, de la 15-25 centimetrii sau mai mult pentru o secundă sau două, adesea le fixează continuu.

Ochii converg când o jucărie se mişcă în faţa ochilor săi.

Întinde mâna şi prinde cu ambele mâini pe la vârsta de 16-18 săptămâni.

Menţine o jucărie în mână pentru câteva momente când aceasta i se plasează în mână, o poate duce spre faţă, uneori îşi atinge bărbia – dar rar este capabil să o privească în acelaşi timp până la vârsta de 16-18 săptămâni.

Comportamentul auditiv

Întoarce ochii şi/sau capul spre sursa sunetului, spre exemplu o voce din apropiere, fruntea/sprâncenele se pot încrunta şi ochii se deschid larg – ,,face ochii mari’’.

Poate întoarce capul de o parte şi de alta în căutarea sursei ce face zgomot.

Se linişteşte la sunutul unei jucării (zornăitul) sau al unui clopoţel ce sună încet în apropiere.

Se linişteşte, calmează sau zâmbeşte la sunetul unei voci cunoscute înainte de a fi atins, dar nu când plânge.

De reţinut: copii cu tulburări severe de auz pot să fie surprinşi/speriaţi când cineva apare brusc lângă patul în care stau.

 

Vorbirea limbajul şi comunicarea

Plânge când se simte inconfortabil sau plictisit.

Adesea suge sau îşi atinge/linge buzele ca răspuns la zgomotele specifice de pregătire a hranei.

Arată entuziasm la sunetele vocii unor persoane care se apropie, paşi, apă care curge etc.

Vocalizezaă de plăcere când i se vorbeşte sau este mulţumit, de asemenea când este singur. Vocalizarea are integrate zâmbete, contact ocular şi gesturi făcute cu mâna în timp ce îşi schimba tonalitatea conversaţiei.

 

Comportamentul social şi jocul

Fixează cu ochii fără să clipească feţele părinţilor sau persoanele care îl îngrijesc când este hrănit.

Devine entuziast/agitat când anticipează momentul hrănirii. Începe să aibă reacţii în situaţii familiare zâmbind, gângurind sau prin mişcări agitate/energice.

Acum începe să îi placă să facă baie şi să fie îngrijit. Răspunde cu plăcere evidentă la manevrările plăcute, în special când aude sunetele unor jucării, sunetul vocii unui copil-prieten sau un cântec.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*