Colesterolul bun sau rau

 

Ai auzit deseori vorbindu-se de colesterolul LDL si HDL, de colesterolul "rau" si cel "bun", dar termenii iti sunt putin neclari. Incercam sa-ti explicam toate acestea. Inainte de toate, trebuie sa stii ca nu exista doua molecule diferite de colesterol, ci doar doua moduri diferite in care acesta este transportat prin sange.

 

Colesterolul "circula" prin sange "agatat" de lipoproteine. Lipoproteinele LDL (lipoproteine cu densitate mica), cele care il transporta la celule, favorizeaza formarea placilor de aterom.

Lipoproteinele HDL (lipoproteine cu densitate mare) sunt benefice, caci ele recupereaza surplusul de colesterol din celule si il readuc la ficat, pentru a fi distrus.

 

Daca o persoana produce prea multe proteine LDL, cele HDL nu vor putea face fata sarcinilor, iar deseurile se vor acumula putin cate putin in artere, ajungand, in final, sa perturbe grav circulatia sangelui si activitatea inimii.

Asadar, colesterolul LDL este cel "rau", iar colesterolul HDL cel "bun".

 

Colesterolul este o substanta inrudita cu grasimile si care are un rol important in buna functionare a organismului, fiind unul dintre constituientii esentiali ai membranelor celulare.

Este indispensabil fabricarii anumitor hormoni, in special a celor sexuali si a cortizolului, dar si a vitaminei D, care este sintetizata de piele cu ajutorul razelor ultraviolete ale soarelui. El este transformat de ficat in acizii biliari, fara de care nu s-ar putea digera grasimile.

Colesterolul este, asadar, indispensabil vietii, iar intrebarea nu este daca este bine sau nu sa il avem, ci cum sa evitam sa il avem in exces.

Organismul are nevoie de aproximativ 1,5 grame de colesterol pe zi, dar "aprovizionarea" nu se face numai prin alimentatie. De fapt, doar o mica parte din "stocul" de colesterol al organismului (20 – 30%) provine din alimentatie. Restul colesterolului este fabricat de organism, la nivelul ficatului.

 

 

O simpla recoltare de sange permite analizarea nivelului de colesterol total, atat bun cat si rau.

– Colesterolul bun, HDL, este cel care ajunge la nivelul ficatului pentru a fi eliminat.

– Colesterolul rau, LDL, este cel care se poate depune in artere, de aceea nivelul sau este foarte important.

 

– Colesterolul total (HDL si LDL) trebuie sa fie inferior 2,2g/l. Dintre care LDL – intre 1,3g/l si 1,6g/l in functie de diferiti factori de risc cardiovascular, iar HDL – intre 0,4g/l si 0,7g/l.

 

 

Iata cateva metode naturale pentru a ridica nivelul colesterolului HDL:

 

Mareste aportul de fibre mancand portii de alimente cu fibre in fiecare zi. Printre alimentele bogate in fibre se numara: fructele, legumele, cerealele integrale, ovazul si taratele de ovaz. Aceste alimente cresc in mod eficient nivelul HDL si scad nivelul LDL.

E bine sa ai greutatea potrivita. Obezitatea scade nivelul HDL si creste nivelul LDL, care duce la un risc ridicat al bolilor de inima.

Include soia in alimentatie. Mananca trei portii de alimente cu proteine din soia pe zi pentru a creste nivelul HDL. Soia reduce riscul bolilor de inima.

Include grasimile sanatoase in alimentatie. Grasimile monosaturate cresc nivelul HDL. Poti gasi aceste grasimi in avocado, nuci si ulei de masline. Evita grasimile trans si grasimile saturate, care nu doar ca reduc nivelul HDL, dar cresc nivelul LDL.

Fa exercitii fizice in mod regulat, in mod special sesiuni de aerobic timp de 30 de minute pe zi, in acest fel va creste nivelul HDL. O plimbare rapida de dimineata poate avea efecte benefice asupra nivelului HDL si ajuta la mentinerea sanatatii.

Bea niste vin. Studiile au arata ca 2 pahare de vin pe zi cresc nivelul HDL. Vinul contine mai multi antioxidanti care sunt de ajutor pentru o inima sanatoasa. Dar asigura-te ca nu depasesti cele 2 pahare pe zi deoarece alcoolul in exces duce la alte probleme de sanatate.

 

Este important sa iti masori periodic nivelul colesterolului, deoarece hipercolesterolemia nu doare si nu se manifesta in nici un fel. Nu o poti depista decat facandu-ti analizele de sange (colesterol total, HDL-colesterol, trigliceride – din acestea trei se calculeaza LDL – colesterolul).

Este bine ca fiecare persoana sa isi cunoasca nivelul colesterolului. Daca la 20 – 25 de ani valoarea acestuia este normala, atunci nu este necesara repetarea analizelor decat o data la 5 ani.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*