Sarea noastra cea de toate zilele

Sarea este cea care da gust mancarii, însa, consumata în exces poate favoriza aparitia anumitor afectiuni.

Sarea duce la retinerea apei in organism si astfel, la cresterea tensiunii arteriale, care la randul ei creste exponential riscul de infarct miocardic si accident vascular cerebral.

 

Membrii Agentiei pentru Standarde Alimentare din Statele Unite ale Americii recomanda un consum de 5-6 grame de sare pe zi, pentru a preveni creşterea tensiunii, dar şi aparitia altor afectiuni. Situatia se schimba insa, in cazul celor cu hipertensiune arteriala sau probleme cardiace, care nu ar trebui sa depaseasca 2g sare/zi

Consumul exagerat de sare mai poate cauza astm, boli de rinichi, diabet, osteoporoza şi cataracta.

Un mare aport de sare de sodiu favorizeza fenomenul de retinere a apei în organism, ceea ce duce la umflarea gleznelor, dar şi la creştere în greutate.

 

Limba umana poate sa distinga 5 gusturi: dulce, sarat, acru, amar si iute. Cu cat mancarea noastra devine mai sarata, cu atat poftim mai mult la mancaruri sarate si le percepem pe cele nesarate ca fiind "fara gust".

Vestea buna e ca, in aproximativ 4 saptamani, ne putem reeduca limba sa aprecieze din nou mancaruri mai putin sarate.

 

Cum sa reduci aportul de sare?

  • Sarea pe care o presari tacticos peste mancare reprezinta doar 25% din sarea pe care o consumi zilnic. Cea mai mare parte din sarea noastra de zi cu zi vine din mancarurile procesate (mezeluri, branzeturi, biscuiti, chipsuri, sosuri gata preparate etc) asa ca citeste cu atentie etichetele si incearca sa te feresti de alimentele bogate in sare.
  • Pentru a da savoare mancarii, condimenteaz-o generos cu ierburi aromatice – cimbru, piper, ghimbir, dar incearca sa fi putin mai zgarcit cu sarea – astfel iti poti adauga ani intregi la viata!
  • pune mai multa ceapa, usturoi, zeama de lamaie în mancarurile pe care e prepari, astfel încat sa nu fii nevoita sa adaugi sare pentru gust
  • evita sa cumperi alimente semipreparate

Sarea in alimentatia sugarilor si a copiilor

Sugarii si copiii sub 11 ani, ar trebui sa aiba in alimentatie mai putina sare decat adultii.

Bebelusii sub un an, au nevoie de mai putin de 1 g de sare pe zi, deoarece rinichii lor nu pot face fata unui gramaj mai mare si pot aparea probleme de sanatate. Daca un copil este alaptat, atunci isi va lua necesarul de sare din laptele matern. Laptele praf, are un continut de sare similar.

Niciodata sa nu adaugati sare in laptele sau alimentele bebelusului, si nu folositi un aliment care nu este special pentru copii, deoarece, de cele mai multe ori, continutul de sare este prea mare. Acest lucru le poate afecta sanatatea.

Valoarea de sare zilnica, maxima, recomandata in alimentatia copiilor, depinde de varsta:

–  De la 1 la 3 ani – 2 g sare/zi (0.8 g sodiu)

–  De la 4 la 6 ani – 3 g sare/zi (1.2 g sodiu)

–  De la 7 la 10 ani – 5 g sare/zi (2 g sodiu)

–  Peste 11 ani – 6 g sare/zi (2.4 g sodiu)

Pentru sanatatea copilului tau, asigura-te ca doza zilnica de sare, este corespunzatoare cu varsta lui.

Această intrare a fost publicată în Utile . Pune legătura în semnele de carte.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*