Osteoporoza

Osteoporoza nu este de neglijat, mai ales ca femeile au un risc ridicat sa se confrunte cu aceasta problema de sanatate. Cuvantul osteoporoza vine de la termenul latin de os poros. Dupa varsta de 35 de ani sau o data cu aparitia menopauzei depunerea de os este depasita de pierderea de os. Oasele sunt tot mai sensibile chiar daca aparent par solide. Este o boala care nu poate fi detectata daca nu prezinti anumite semne. Cu greu iti poti da seama ca suferi de osteoporoza. Pentru o mai mare siguranta poti efectua un test care sa determine densitatea si grosimea osului. Aproximativ 40-50% dintre femeile in varsta prezinta riscul unei fracturi.

Diminuare treptata a tramei proteice a osului, care ramane totusi normal mineralizata. Usurarea tramei proteice osoase este un fenomen natural, denumit osteopenie fiziologica, legat de imbatranirea scheletului. Osteoporoza este caracterizata prin exagerarea acestui proces, din cauza unui dezechilibru intre activitatea osteoblastelor (celule care asigura formarea tesutului osos) si cea a osteoclastelor (celule care asigura distrugerea tesutului osos): pentru un acelasi volum, osul este mai putin dens, deci mai fragil.

Factori:

  •   a fi femeie, barbatii prezinta un risc de patru ori mai scazut transmitere ereditara
  •  alcoolul
  •  fumatul
  •  menopauza timpurie
  •  tratamente cu hormoni tiroidieni
  •  imobilizare la pat mai mult timp
  •  intreruperea ciclului menstrual pentru o perioada
  •  o densitate scazuta a oaselor
  •  boli ale rinichilor – anemii

Simptome si semne – Fracturile sunt principalele manifestari ale osteoporozelor. Locul de producere a fracturilor variaza in functie de cum micsorarea densitatii osoase afecteaza osul cortical sau osul spongios.

Diagnostic – Foarte des, o tasare vertebrala sau o transparenta excesiva la radiografie permit detectarea unei osteoporoze. Aceasta tasare trebuie sa fie confirmata, iar importanta ei este masurata actualmente mai curand prin biopsie osoasa decat prin absorbtiometrie bifotonica. Evolutia tasarii poate fi urmarita masurand cu regularitate inaltimea pacientului. O tasare vertebrala duce la pierderea in inaltime a 1-2 centimetri. O osteoporoza care implica multiple tasari vertebrale poate duce la pierderea in inaltime pana la 15-20 centimetri.

Tratament si prevenire – tratamentul osteoporozei postmenopauza consta in luarea de estrogeni naturali. Tratamentul osteoporozelor endocrine sau medicamentoase este cel al cauzei lor. Printre alte tratamente medicale propuse pentru a lupta contra evolutiei osteoporozei, pot fi citate luarea de calciu, de vitamina D si de fluor pe cale orala, injectiile intramusculare de calcitonina. Totusi, nici unul dintre aceste medicamente nu este de o eficacitate constanta, iar unele pot avea chiar si efecte nedorite: hipercalcemia si formarea de calculi pentru calciu, fragilizarea osoasa pentru fluor, mai mult, efectul calcitoninei este limitat de anticorpii formati de catre organismul subiectului.

Prevenirea osteoporozei este deci indispensabila imobilitatea favorizand pierderea osoasa, exercitiul fizic (mers), chiar practicarea regulata a unor activitati sportive, pot fi utile. Orice antrenament excesiv are totusi efecte nefaste. Este recomandabil ca alimentatia sa fie bogata in calciu si in proteine (lapte, produse lactate, carne, peste) si sa se limiteze consumul de alcool si fumatul. Sarcinile si alaptarea au un efect benefic asupra capitalului osos.

  • Consumati alimente cat mai bogate in Calciu. Acest mineral face oasele puternice. Daca in organism nu avem destul calciu, atunci el va fi luat din os si folosit pentru alte scopuri in organism. Asadar, consumati alimente bogate in calciu pentru a avea o rezerva sigura in corp. Nevoile zilnice de calciu sunt: 0,5 grame pentru copii, 0,8 grame pentru adulti si 1,2 grame pentru femeile gravide si cele care alapteaza. Aceasta doza de mineral o puteti lua din aproximativ 700 ml de lapte, 400 grame de iaurt sau 100 grame de branza.
  • Daca nu puteti tolera laptele puteti opta pentru produse cu adaos de calciu (cereale, sucuri).
  • Alimente cu continut bogat de calciu: salata, brocoli, varza, fasole, fructele crude si uscate.
  • Pe piata se pot gasi produse de soia imbigatite cu calciu. Pe langa acest mineral soia mai contine si fitoestrogen, un hormon care va poate oferi o protectie a oaselor.
  • Va recomandam sa luati suplimentele cu calciu in timpul meselor, deoarece acest mineral se absoarbe mai bine intr-un mediu acid.
  • Un produs mult mai eficient ar fi cel care combina calciul cu vitamina D. Aceasta vitamina ajuta la absorbtia lui din intestin si la fixarea lui in oase.
  • Vitamina D este produsa de pielea noastra atunci cand aceasta este expusa la razele soarelui. Daca stati 20 de minute la soare pielea va produce cam 100 miligrame de vitamina D.
  • Alimentele cu continut ridicat de sare impiedica absorbtia calciului din intestin cat si stimuleaza eliminarea lui din organism.
  • Alcoolul are o influenta negativa in dezoltarea oaselor si scade procesul de asimilare a calciului.
  • Faceti exercitii: astfel va creste densitatea osoasa, va fi imbunatatit tonusul muschilor si echilibrul muscular. Riscul de a cadea va fi mult mai mic (caderea fiind cauza principala a fracturilor la cei cu osteoporoza).
  • Faceti miscare, chiar si numai mers pe jos, jumatate de ora, o data la 2 zile macar.
  • Bauturile de tip cola contin mult fosfor. Fosforul poate disloca calciul din oase.
  • Daca fumati riscul de a face osteoporoza va fi de 10-20 de ori mai mare fata de cei care nu fumeaza.

Concluzia este sa consumati alimente bogate in calciu, in cantitate cat mai mare, sa stati suficient la soare si sa faceti exercitii fizice, evitati sedentarismul. Daca faceti aceste lucruri riscul de a dezvolta o osteoporoza este mult mai mic.

Preventia este singura solutie, pentru ca nu exista un tratament care sa ajute osul atins de osteoporoza.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*