Zincul – un mineral esential organismului

Zincul este un element esential care ofera multe beneficii terapeutice, adesea trecute cu vederea. Articolul isi propune sa treaca in revista proprietatile farmacologice ale zincului si importanta sa pentru organism, oferindu-i, de asemenea, cititorului o mai buna intelegere a situatiilor in care este recomandat acest element.

Zincul este considerat unul dintre cele mai importante oligoelemente necesare organismului datorita rolului sau in numeroase procese indispensabile celulelor corpului. Organismul uman contine aproximativ 2 – 3 grame de zinc, raspandit in oase, dinti, muschi, piele, ficat, leucocite etc. Aceste tesuturi folosesc zincul in diverse procese dar nu constituie rezeve pentru acest element, de aceea, pentru a avea asigurat un nivel optim de zinc, organismul depide de asimilarea sa din alimentative.

Zincul indeplineste in organism rolul unui agent de circulatie, dirijand si supraveghand buna desfasurare a proceselor fiziologice si intretinerea sistemelor enzimatice si celulare. Zincul este necesar pentru sinteza proteinelor. Controleaza contractibilitatea musculaturii. Zincul ajuta la formarea insulinei. Important pentru stabilitatea chimica a sangelui si in mentinerea echilibrului acido-bazic al organismului. Exercita un efect de normalizarea a activitatii prostatei; detine un rol important in dezvoltarea tuturor organelor de reproducere. Transpiratia excesiva poate cauza pierderi de zinc de pana la 3 mg. Cea mai mare parte a zincului existent in produsele alimentare este distrusa in timpul prepararii.

Ce face zincul pentru tine? Accelereaza procesul de vindecare a ranilor interne si externe, elimina petele albe de pe unghii, este adjuvant in tratamentul sterilitatii, preintampina afectiunile prostatei, favorizeaza cresterea si capacitatatea mentala, ajuta la diminuarea depunerilor de colesterol. Adjuvant in tratamentul tulburarilor mentale.

Afectiuni datorate carentei de zinc: probabil hipertrofia prostatei (adenoma de prostate), ateroscleroza, hipogonadism.

Suplimente de zinc: Zincul este prezent in majoritatea preparatelor de multiminerale si multivitamine. Poate fi procurat si sub forma de sulfat, gluconat sau picolinat de zinc in doze cuprinse intre 15 si 60 mg zinc elementar. Desi eficacitatea lor pare egala, gluconatul este mai bine tolerat de organism decat sulfatul. Zincul chelatizat si picolinatul sunt cele mai bune suplimente. Zincul este de asemenea disponibil si sub forma de combinatii cu vitamina C, magneziu si complexul B.

Toxicitate, datorata excesului de zinc: Zincul nu este toxic, cu exceptia dozelor excesive, ca in cazul alimentelor pastrate in vase din metal galvanizat.

Sfaturi legate de administrarea zincului: daca iei doze mari de vitamina B6, atunci ai nevoie de suplimentarea cantitatii cu zinc. Acest lucru este valabil si pentru alcoolici si pentru diabetici. Barbatii care au probleme cu prostata trebuie sa-si asigure doze ridicate de zinc ( alaturi de magneziu si seleniu ). Daca te deranjeaza ciclurile menstruale neregulate, incearca un supliment de zinc inainte de a incepe un tratament hormonal.

Zincul ajuta corpul sa utilizeze corect Vitamina A si face echipa cu Cuprul pentru aceasta.

Daca iei prea mult, ai putea impiedica capacitatea corpului de a absorbi cuprul.

Surse naturale:

Carne; ficat; alimente de origine marina; germeni de grau; drojdie de bere; seminte de dovleac; oua; lapte praf degresat; mustar; banana.

Doza zilnica recomandata:

  • Femei 12 mg
  • In timpul sarcinii 15 mg
  • In timpul alaptarii 19 mg
  • Barbati 15 mg

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*