Fast-food…junk-food

Oriunde ne uitam, putem da cu ochii de un fast food, sau de vreun chiosc cu mancare. Iar daca nu il vedem, cu siguranta stim unul aproape de casa sau de birou, care sa ne ajute sa iesim din impas cand ne gandim: Ce sa mancam? In ultima vreme parca suntem din ce in ce mai sufocati de fast – fooduri. Sunt peste tot! In hipermarketuri, in centrele comerciale, pe strada, chiar si in benzinarii. Suntem, de asemenea, indemnati sa mancam cat mai des la fast food: reclamele radio sau tv, dar si modurile atractive de atragere a consumatorilor sunt cateva din elementele care au facut fast-food-ul un element cvasiconstant in viata noastra.

Daca alegem sa mancam in oras, fast food-urile par a fi cea mai ieftina si la indemana optiune. Din pacate insa nu si cea mai sanatoasa. Mancarea se face repede, o luam la pachet daca timpul nu ne permite sa stam sa o mancam acolo si astfel facem economie de timp si de bani, intr-o lume in care aceste doua elemente par a fi de pret. Iar sanatatea trece pe locuri codase. De foarte putine ori ne gandim cu adevarat la ce mancam, si este adevarat ca si fast foodurile in sine ne fac foarte usor sa le alegem, deoarece sunt foarte multe.

Fast food ramane insa una din principalele tipuri de alimentatie inclusa in termenul generic de junk- food.

Un astfel de termen descrie de obicei alimentele foarte bogate in calorii, dar sarace in valori nutritive. Definitia si alimentele care se incadreaza in aceasta categorie variaza foarte mult, in functie de tipul de specialist intrebat: nutritionist, pediatru, medic de familie.

Multi considera chiar si pizza junk food. Apartenenta ei la aceasta categorie este insa, contestata, deoarece ea poate contine branza, rosii, carne, care au reale principii nutritive. Daca blatul este facut din faina integrala si are toppinguri vegetale, nu mai exista motive ca ea sa fie incadrata in alimentele nesanatoase. Uneori, junk food sunt considerate si unele cereale, care au un continut exagerat de ridicat de zahar si carbohidrati. In aceste cazuri beneficiile aduse organismuli prin continutul in fibre sunt depasite de riscurile asociate procentului ridicat de glucide.

Una din cele mai importante probleme asociate produselor de tip fast food este aceea ca nu aduc organismului principii nutritive, ca sunt foarte bogate in sare si in grasimi.

Aceasta combinatie este una de cosmar pentru medici, iar rezultatele ei devin vizibile in scurt timp:

  • modificari ale aspectului,
  • supraponderabilitate,
  • accelerarea unor procese metabolice,
  • dezvoltarea rezistentei la insulina,
  • favorizarea aparitiei unor afectiuni cronice: dislipidemii, diabet.

Consumarea lor nu induce o stare de satietate, chiar daca din punct de vedere nutritiv caloriile furnizate organismului sunt suficiente. Ca urmare, tendinta este de a consuma cat mai mult, ceea ce duce in timp la supraalimentare. Pericolul aparitiei supraponderabillitatii (si al obezitatii) este, in astfel de situatii, chiar mai ridicat.

Un alt inconvenient este acela ca alimentele fast food pot inlocui alte produse, mult mai hranitoare si mai sanatoase. Sucurile carbogazoase ajung sa inlocuiasca astfel lactatele, sucurile naturale, ceaiurile. Fructele proaspete sunt inlocuite cu mici gustari rapide, iar majoritatea legumelor incluse in meniuri sunt cartofii prajiti si salata verde.

In continuare sunt prezentate cateva recomandari care au drept scop evitarea pericolelor induse de excesul consumului alimentelor hipercalorice:

Alegeti cu atentie restaurantul la care mancati! Chiar si intre fast fooduri exista diferente, iar unele ofera mancarea mai sanatoasa decat altele. In general, marile lanturi incearca sa se adapteze criticilor si sa isi modifice produsele, astfel incat sa nu isi piarda clientii. Lanturile mai mici nu acorda o importanta atat de mare acestor amanunte;

Evitati produsele foarte prajite in ulei, cele care au multe sosuri, maioneza, sau cele gratinate! Acestea sunt cele care de obicei sunt bogate in grasimi nesaturate si au si un continut exagerat de sodiu;

Inlocuiti sucul carbogazos cu apa! Chiar daca meniul dumneavoastra vine cu un suc, este mai bine sa beti apa. Unele sucuri sunt atat de hipercalorice incat un pahar mare poate aduce chiar si 500 de calorii. Daca sucurile naturale sunt facute pe loc, iar fructele sunt stoarse in fata dumneavoastra, acestea pot reprezenta o alternativa sanatoasa, altfel, fiti precauti. Nu intotdeuna un suc 100% natural chiar este asa!

Alegeti un desert natural! Unele restaurante comercilizeaza si fructe, facandu-va alegerile mai usoare. Optati mai degraba pentru un mar decat o placinta cu mere!

– Alegeti pizza, salate sau sandwichuri cu paine integrala si nu cartofi prajiti, pui prajit sau costita “scufundata” in sos.

– Incercati sa puneti cat mai putine sosuri salatelor, chiar daca nu se pastreaza gustul. Cu cat sosurile sunt mai multe, cu atat se reduce din importanta legumelor consumate, caci salata ajunge sa fie mai degraba bogata in lipide si calorii decat in nutrienti si vitamine.

Reduceti portiile pe care le comandati! Cel mai bine ar fi ca acestea sa fie mici sau cel mult medii. Nici macar cartofii prajiti nu trebuie sa fie in portie mare, deoarece acestia contin foarte multa sare.

Evitati sa adaugati condimente si sare! Astfel de produse sunt deja sarate si condimentate (uneori excesiv), deci incercati sa va limitati la ce contine deja produsul respectiv.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*